Protesterna mot SL och MTR fortsätter
Arbetarna på pendel- och spårtrafiken i Stockholm fortsätter att protestera mot entreprenören MTR och SL som vill ta bort tågvärdarna.
Många stockholmare oroar sig för hur det kommer att bli när trafikbolaget MTR och Stockholms lokaltrafik (SL) tar bort tågvärdarna från pendeltågen.
I ett inslag i SVT:s Stockholmsnyheter berättade rullstolsburna Karin Baird om sin oro. Karin Baird har ett heltidsjobb och åker pendeltåg till jobbet. På stationerna behöver hon hjälp av en värd som lägger ut en ramp, för att hon kunna ta sig ombord och av tåget med sin elrullstol. På flera stationer, däribland högtrafikerade Jakobsberg, Arlanda och Södertälje, krävs en ramp för att rullstolsburna ska kunna komma ombord på tåget.
– Jag är kapabel att ta mig till tåget och jobbar som alla andra, men om tågvärdarna försvinner skulle det handikappa mig. Det är horribelt. Det är ingen nyhet att det finns människor i rullstol, säger Karin Baird.
Det var i somras som borgarna i regionen med stöd av Miljöpartiet beslutade att ta bort tågvärdarna från pendeltrafiken, och ersätta dem med kameror. När SL-basen Kristofer Tamsons ska försvara beslutet hävdar han att SL visst har tagit med de rullstolsburnas resor i planeringen av åtgärden och att det är en av de saker SL-ledningen tittar på.
– Rent struntprat. Han ljuger, säger Rainer Andersson, ordförande för Seko pendelklubben, till Proletären. Han ljuger och säger som han alltid gör att han har läget under kontroll. Men nu sprider sig paniken i SL-ledningen; de måste snabbt få fram ett svar på hur också handikappade ska kunna resa med pendeltågen den dagen tågvärdarna är borta.
Många misstänker nu att människor i rullstol kommer att behöva förboka sina resor för att få den service de behöver och har rätt till.
– Nej, så ska det inte vara. Det här ska vara en tillgänglighetsservice för alla medborgare, anser Karin Baird.
Rainer Andersson var en av talarna på det andra av tre protestmöten på Sergels Torg i Stockholm lördagen den 2 april. Ett 100-tal anställda inom spårtrafiken deltog på mötet.
– Det finns knappast någon på pendeln som inte förstår att det handlar om att spara pengar, besparingar som leder till minskad säkerhet för resenärerna, sade Rainer Andersson.
– En ensam lokförare på pendeltågen kan inte hantera alla de tillbud, händelser och säkerhetsrisker som uppstår under en genomsnittlig arbetsdag på pendeln. Det handlar om att entreprenören MTR behöver få sin ekonomi i balans efter fem år med ständiga förluster sedan man lagt ett underbud på pendeltågstrafiken i Stockholm. Det ska vi tågvärdar och andra betala priset för genom att vi blir av med våra arbeten, sade Andersson.