Hoppa till huvudinnehåll

MTR söker spioner till t-banan – mitt i coronaträngseln

Uppdrag: Träng dig i rusningstid och håll koll på att t-banepersonalen är service-minded. Ersättning: 150 kronor. Låter det som ett jobb för dig? 

Det är stor trängsel i tunnelbanan under rusningstid.
Artur Szandrowski

Just nu söker företaget Better Business så kallade mystery shoppers, ”anonyma kunder” som har i uppdrag att utvärdera ”personal, plattform och tåg” i Stockholms tunnelbana.

Jobbet består av att åka runt i rusningstid (före klockan 9, samt mellan 15.30-18.00), göra byten och observera personal på plattform och tåg, som man sedan utvärderar. Detta mitt under brinnande pandemi och i strid med Folkhälsomyndighetens rekommendation att undvika onödiga resor med kollektivtrafik. Bland de inlagda passen man kan anmäla sig till finns många dagar i december, inklusive självaste julafton.

Fenomenet mystery shoppers har tidigare kritiserats från fackligt håll och har i andra sammanhang kallats för spionage och angiveri.

Skärmdump
Annonsen i fråga.

 

Uppdragsgivaren är den Hongkong-baserade koncernen MTR, som driver Stockholms tunnelbana och pendeltåg. 

– Det hjälper oss att följa upp hur saker funkar i tunnelbanan, det är allting från hur utropen funkar till våra kundservicevärdar bemöter frågor, hur trängsel uppstår och hur lång tid olika moment tar, säger Peter Bodor, kommunikationschef på MTR Tunnelbanan.

Men är det ansvarsfullt att anlita mystery shoppers i tunnelbanan mitt under coronaträngseln? Folkhälsomyndigheten har ju sagt att man ska undvika onödiga kollektivtrafikresor.

– Det är inte så att det är 20 sådana ute samtidigt. De är ute en åt gången och observerar saker. Vi tycker att det är jätteviktigt att fortsätta med det även nu.

Lia Schöli, vd på Better Business, är inne på samma spår.

–  Det är otroligt viktigt att företag faktiskt mäter compliance med uppsatta rutiner kopplat till rådande restriktioner där till exempel mäta trängsel är en otrolig viktig del.