Hoppa till huvudinnehåll

Taxiförare får arbeta av skuld när avtal sägs upp: ”Nästan som livegna”

Taxijätten Cabonline säger nu ensidigt upp låne- och leasingavtal och skickar förare och åkare i konkurs. – Sedan ska livegna förare arbeta av skulden till bolaget, säger Transportörföreningens Timo Stamblewski.

Många åkare hamnar i prekära situationer, säger Timo Stamblewski, vice ordförande för Transportörföreningen (TAF) inom Cabonline.
Cabonline/Proletären

Artikeln är uppdaterad 8 juni.

Många förare och åkerier inom taxibranschen har gått i eller är nära konkurs. I det läget har taxijätten Cabonline begärt och fått tillstånd av Transportstyrelsen att sätta 600 egna bilar i trafik, 300 för Taxi Kurir Stockholm AB, och 300 för Sverigetaxi.

Samtidigt säger Cabonline ensidigt upp leasing- och låneavtal med förare som riskerar att hamna på minus i redovisningen.

– Man meddelar inte åkarna hur han ska betala av lån som företaget givit, utan drar bara av det på avräkningen. Många åkare hamnar i prekära situationer, säger Timo Stamblewski, vice ordförande för Transportörföreningen (TAF) inom Cabonline.

Trots jättevinsterna – taxibolaget vägrar stötta förare

Avräkningen är den redovisning som förarna får från bolaget varje månad. Den visar hur mycket föraren kört in och hur mycket han eller hon ska betala i avgifter till bolaget. Det innebär att förare kan hamna på minus.

– En åkare förväntade sig 180.000 kronor i utbetalning, men fick istället en skuld på 13.000. Skulderna drivs sedan in med hjälp av kronofogden, säger Timo Stamblewski.

Proletären har talat med flera förare, och sett avräkningar och kravbrev. En åkare från Älvsjö fick en räkning på 137.302 kronor. En åkare från norra Stockholm som tappat nästan alla körningar, fick ett kravbrev på 1.469 kronor med krav om dröjsmålsränta om inte skulden betalades direkt. En annan åkare i en kommun utanför Stockholm har en räkning på 16.328 kronor att betala.

Också leasingavtalen sägs upp ensidigt: Cabonline hämtar in bilarna, oavsett om föraren betalar sina leasingavgifter eller inte.

Enligt Timo Stamblewski kan de återtagna bilarna komma att ingå i den flotta på 600 egna bilar som Cabonline nu sätter i trafik.

Taxiförare agerar mot höga avgifter

– Det här är ett sätt att binda upp förare som hamnat i ekonomiskt trångmål. Det kan inte vara något annat än att Cabonline vill sätta bilar i trafik och bemanna dem med de åkare som står i skuld till företaget. Förarna ska sedan arbeta av skulden, nästan som livegna, säger Timo Stamblewski till Proletären.

Cabonline, som tagit emot det statliga permitteringsstödet, ägs av det amerikanska riskkapitalbolaget H.I.G. Capital med säte i Miami, Florida. Bolaget har tillgångar på 36 miljarder kronor och ungefär 7.000 bilar i trafik i Sverige, främst i bolagen Taxi Kurir och Sverigetaxi.

Fram till och med 2022 har Cabonline flera avtal om färdtjänstkörning, skolresor och annan social verksamhet inom Stockholms län. Nu befarar förarna som slås ut av coronapandemin att Cabonline kommer att utnyttja krisen till att dumpa löner och arbetsvillkor.

– Vilka andra skäl finns det för ett bolag som ska bedriva växelverksamhet, fördela körningar till de bilar och åkare som är anslutna i enlighet med transportöravtalet, annat än att man ytterligare vill strypa möjligheterna för åkare att opponera sig, menar Timo Stamblewski.

Proletären har tidigare berättat om hur Cabonline har tvingat förare, anslutna till bolagets växel, att betala höga månadsavgifter trots att de på grund av coronapandemin inte haft några inkomster.

– Vi har stationsavgifter som ska betalas till Cabonline Group; vi får ingen lättnad där, sade taxiföraren Christer Back i samband med en manifestation i april. Det är runt 10.000 kronor plus moms varje månad som vi ska ut med plus procent på det vi kör in, mellan 15 och 18 procent. Alla ska betala det och sedan också ränta och amorteringar på de bilar vi köpt.

 150 bilar i taxiprotest: ”Regeringens stöd gagnar bara storföretagen”