Under flera år har priset för att åka kollektivt i Göteborg och Västra Götaland höjts.
Nu är det dags igen. I ett inriktningsbeslut har politikerna i infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden beslutat att höja priset med tre procent 2026.
Vänsterpartisten Louise Jeppsson är ordförande i denna nämnd, och Vänsterpartiet gick inte emot förslaget som drevs av den borgerliga majoriteten. Beslutet gick således igenom utan någon form av opposition. De invändningar som fanns handlade inte om själva prishöjningen.
Förra året däremot drevs det opposition från Västerpartiet mot den då föreslagna höjningen. Även då var förslaget på tre procent. Vänsterpartiets motkrav var på 2,6 procent. Rent löjligt faktiskt, i all synnerhet som höjningen i kronor blev densamma.
Men i år spolar Vänsterpartiet all form av opposition mot höjningen. I GP säger Louise Jeppsson att ”rent krasst fanns inga förutsättningar” att driva någon form av opposition. ”Vi kan lägga hur många yrkanden vi vill, men förvaltningens förslag på tre procent var det som var rimligt skulle gå igenom.”
Detta är sant, är man i minoritet så är man. Men till att acceptera prishöjningen är steget långt och svekfullt.
De som röstat på Vänsterpartiet och varit engagerade i frågan om kollektivtrafiken har säkerligen inte tänkt sig acceptans av ständiga höjningar.
I Vänsterpartiets valplattform för valet 2022 tar man under rubriken Hållbart resande upp frågan om kollektivtrafiken. Med klimatfrågan som utgångspunkt säger man att man vill ”på sikt avskaffa avgifterna helt”.
Det är en bra inriktning. Att ha en ambition eller vision om avgiftsfri kollektivtrafik är viktigt, både för klimatet och arbetarklassen.
Dock måste konstateras att man, trots denna vision som grund för sin politik för kollektivtrafiken, kommer fel när man jämt och ständigt är med på att höja avgifterna. Det är inte bara fel, det är dessutom falskt och förrädiskt i förhållande till sina väljare.
Kommunistiska Partiet Göteborg har under flera år och i flera kommunala valrörelser fört fram kravet på en avgiftsfri kollektivtrafik i Göteborg. Vi menar att det är samhällsekonomiskt försvarbart.
Västerpartiets praktik i frågan är helt annorlunda. Då frågan är viktig och intressant ur flera aspekter tar vi gärna en debatt med Västerpartiet i denna fråga.