Jessika har sitt drömjobb: ”Leksaker kan betyda så mycket”
Jessika Lipkin är själv lika fascinerad av leksakerna som barnen som kommer in i affären där hon jobbar. Hon visar runt i butiken och pratar om Star Wars-lego och bajsspel.
– Det här var mitt drömjobb, och jag älskar fortfarande mitt jobb efter sju år här.
Jessika Lipkin började jobba i leksaksbutiken BR i Borås ungefär ett halvår efter att hon slutat gymnasiet.
– Då tog pengarna slut. Det var dags att sluta glida, samtidigt som det var ett jobb jag verkligen ville ha.
Vad var det med leksaksaffären som gjorde det till ett drömjobb?
– Jag är väldigt fascinerad av leksaker, och samlar själv på dem. Min lägenhet är full av leksaker av olika sorter. Jag gillar science fiction, särskilt Star Wars, och det finns massor av merchandise och leksaker med Star Wars.
Men det är ändå ingen barndomsdröm att jobba i leksaksbutik.
– Nej, när jag var liten ville jag bli lastbilschaufför eller pizzabagare.
Det är kul när det har blivit något fel och en kund har förberett sig för att skälla. Då blir de ofta lite ställda när det visar sig att det går att lösa.
Att Jessika Lipkin har ett eget intresse av det hon säljer uppskattas av många föräldrar.
– De blir ju glada när någon diskuterar leksaker med barnen. Men särskilt i början kunde det vara svårt att vara en sån som alltid vill ha rätt. Det vill ju barnen också! Men jag har lärt mig att svälja stoltheten.
I butiken vid Stora torget i Borås är de fyra fastanställda och lika många om kommer in vid behov. Det är julen som är den stora högsäsongen, men förstås även halloween som sedan 1990-talet lanserats i Sverige. Kring påsk och skolstart är det också mycket kunder i butiken.
– Men julen är roligast. Även om den varar i en och en halv månad här!
Jessika Lipkin är anställd på 50 procent, men jobbar i verkligheten mellan 50 och 100 procent. Ibland hoppar hon in extra på Tiger ett stenkast från BR.
De enskilda BR-butikerna bestämmer inte själva vad de ska ha på sina hyllor, men de får anordna lokala evenemang utifrån egna idéer.
– Vi hade Pokémonjakt förra helgen och nu ska vi ha ett Lego-event när Lego fyller 60 år. Jag har haft tatueringsstudio också. Då kom det många barn.
Leksaksbranschen år ofta kritik för hur de marknadsför olika leksaker till pojkar och flickor. Jessika Lipkin suckar lite när ämnet kommer på tal.
– Jag blir sjukt irriterad på den debatten ibland. Föräldrarna bestämmer väl själva vad de ska köpa till sina barn? ”Men ni har ju en särskild Barbieavdelning”, kan någon säga. Ja, precis som vi har en Legoavdelning och mataffären har smöret på ett ställe. Och det är ju inte heller vi som bestämmer att Barbieförpackningen ska vara rosa.
– Och jag brukar faktiskt föreslå en docka när någon kommer in och frågar efter en lämplig ettårspresent. En del tycker det är konstigt till pojkar, men de behöver väl leka den typen av lekar lika mycket som flickor?
Jessika Lipkin visar runt i butiken. Legoavdelningen är hon själv mest förtjust i, och särskilt Star Wars-legot. På en annan hylla finns 80-talsfigurerna Teenage Mutant Ninja Turtles som fick ett uppsving i början av 00-talet och fortfarande är populära.
– Den här brukar jag rekommendera eftersom den är väldigt hållbar, säger Jessika Lipkin och visar upp en två decimeter hög Turtles-”gubbe”.
– Ibland frågar föräldrarna ”Gör de någonting?” När jag svarar att den inte gör något särskilt undrar de vad de ska göra med den. ”Leka med den”, brukar jag svara!
Vid spelhyllan finns det mängder av kartonger. Flera klassiska spel finns i nya temavarianter, till exempel Super Mario-Monopol och – förstås – Star Wars-labyrinten. Även spelet Poohat, bajshatt, finns på hyllan.
– Det var väldigt populärt med bajsspel för ett tag sen. Då hade vi även bajskrocket, berättar Jessika Lipkin och skrattar. Men de klassiska spelen säljer fortfarande bäst.
Så kallade influencers, kändisar som gör reklam för olika saker, finns förstås också i leksaksbranschen. På en hylla finns leksaker och accessoarer med bild på den 14-åriga företagaren och youtubern Jojo Siwa.
Det är att hjälpa kunder som gör jobbet roligt, menar Jessik Lipkin. Att leta fram det som just det här barnet vill ha.
– Det är också väldigt kul när det har blivit något fel och en kund har förberett sig för att skälla. Då blir de ofta lite ställda när det visar sig att det går att lösa. Vi löser det mesta.
Det har till och med hänt att någon ur personalen personligen levererat en vara hem till en kund som inte haft möjlighet att själv transportera dem. Långt utanför det som krävs av de anställda, men som Jessika Lipkin själv säger:
– Det är roligt att kunna hjälpa till.
Det är lätt att överväldigas av det enorma utbudet av leksaker som finns till försäljning. Mängder av förpackningar i grälla färger hylla upp och hylla ner.
– Det är intressant med leksaker. Även massproducerade leksaker kan betyda så mycket för ett barn, och även för föräldrarna. Det finns så mycket känslor inblandade. Det är något fint med att gå och önska sig något som man sen kanske får. Eller att spara sina veckopengar för att kunna köpa det man vill ha.