Hoppa till huvudinnehåll

Riskerna med ensambemanning på pendeln ska utredas

Arbetarna inom den spårbundna trafiken i Stockholm har samlat ihop de 300.000 kronor som behövdes för att få till en ny utredning kring riskerna med ensambemanningen på pendeltågen.

Rainer Andersson under en av många protester 2021 när det fattades beslut om att ersätta tågvärdarna med kameror.
Janne Bengtsson

En oberoende utredare granskar och tittar nu igenom problematiken med ensambemanningen på pendeltågen i Stockholm. Arbetarna inom den spårbundna trafiken fick på en dryg månad in 300.000 kronor för att kunna genomföra utredningen.

Utredaren har ett företag som har som specialitet att granska tekniska system för spårtrafik.

– Han har arbetat länge inom trafiksäkerhetsbranschen, säger Rainer Andersson, vice ordförande i Seko pendelklubben. Han är en person som är väl bekant med den bransch vi arbetar i.

– Vi bankar på varenda dörr som går att banka på för att få fram sanningen om det här. Det vi får fram kommer att hjälpa oss och kollegor runt om i landet, menar Rainer Andersson.

Det är skyddsorganisationerna inom pendeltågstrafiken i Stockholm som tagit initiativ till trafiksäkerhetsutredningen. Rainer Andersson och Sekos huvudskyddsombud, lokföraren Hasse Johansson, tog initiativ till insamlingen som fått pengar både från fackklubbar och enskilda arbetare. Proletären har tidigare kunnat rapportera om fackklubbarnas initiativ: få svart på vitt om hur farlig ensambemanningen på tågen är.

Detta sedan politikerna i Region Stockholm, med socialdemokraten Jens Sjöström och trafikborgarrådet och miljöpartisten Anton Fendert i spetsen, kört över de anställda och utan kritik köpt den utredning som konsultfirman WSP gjort – en firma som har täta band till trafikbolaget MTR som nu genomför försämringarna för personalen.

Enligt uppgifter till Proletären har särskilt Jens Sjöström spelat dubbelt. I valrörelsen var Sjöström stenhårt emot ensambemanningen på pendeltågen. Väl vid makten i regionen svängde han 180 grader och gick trafikbolaget MTR:s ärenden.

Bland annat lovade Sjöström att arbetarna skulle få ta del av WSP:s utredning. Det var ytterligare ett löfte Sjöström svek innan han dumpade hela ärendet i Anton Fenderts knä. Fendert som sedan varit rent arrogant och närmast hånfull i sina kontakter med arbetarsidan.

– Jag vågar nog påstå att den nya objektiva utredningen kommer att visa på saker som vi inte får läsa i den utredning som regionen köpte rakt av från WSP, säger Rainer Andersson till Proletären. MTR hävdar att bolaget säkerhetsgranskat projektet och gjort riskanalyser. Politikerna litar på MTR, men ingen har sett något konkret; MTR håller det för sig självt. Inte ens WSP har ju fått ta del av hela materialet, de har bara fått granska det material som MTR bestämt att de ska få titta på.

– Jag är inte förvånad över att vi fick in pengarna så snabbt. Pendelklubben ställde sig som garant för summan, men jag var säker på att pengarna skulle komma från andra klubbar och från anställda inom spårtrafiken, säger Rainer Andersson.

Den oberoende utredaren ska preliminärt lämna en första delrapport den 5 juli.