Hoppa till huvudinnehåll

Sekoledningen kör över pendelklubben

Förbundsstyrelsen i Seko kör över det lokala facket och accepterar trafikbolaget MTR:s beslut att ta bort tågvärdarna på pendeltågen i Stockholm. – Förbundet sviker sina egna medlemmar, säger Pendelklubbens ordförande Rainer Andersson.

Rainer Andersson på en av vårens många MTR-protester.
Janne Bengtsson

Tvärt emot de krav som den lokala fackliga organisationen ställt och tvärt emot sina egna medlemmars intressen, har den centrala ledningen i Seko skrivit på ett avtal med MTR om att avskaffa tågvärdarna. Avtalet skrevs under av ombudsmannen Thomas Gorin Weijmer.

– De ställer oss åt sidan och visar ingen respekt för vår förhandlingsrätt och våra medlemsbeslut. De går ner på knä för MTR som årligen planerar att tjäna 100-talet miljoner på att ta bort tågvärdarna. Det är att ställa MTR:s intressen före våra medlemmars krav och behov och att svika det fackliga löftet om sammanhållning, säger Pendelklubbens ordförande Rainer Andersson till Proletären.

– Vi kommer att sprida det här inom Seko; vi ska hänga ut förbundsledningen och berätta för alla vad de gjort. Många av våra medlemmar i klubben undrar redan varför de ska vara med i facket.

Pendelklubben har flera gånger, vilket Proletären rapporterat om, demonstrerat och agerat för att tågvärdarna ska få vara var. Dels för att rädda jobben, dels för att det är en viktig trafiksäkerhetsfråga.

Sekoledningen förklarar sitt agerande med att den nu räddat jobben, att MTR garanterar att samtliga berörda kommer att få erbjudande om omplacering till en ny tjänst inom MTR-koncernen.

En förklaring Pendelklubben inte ger mycket för. I ett utskick till medlemmarna konstaterar klubben att i det dokument som Sekoledningen och MTR skrivit under, finns inte ”ett enda hållbart löfte som bättrar på det ursprungliga förslaget från MTR, det som klubben sade nej till. Här står endast fraser om att MTR ska ’i möjligaste mån ta hänsyn’, ’se över en tänkbar lösning’ och ’ta i beaktande’ det som Pendelklubben krävt”. 

– Vi har krävt att Las ska gälla om vi inte kommer överens om ett bättre alternativ än det som MTR presenterat. Går man rent efter Las så kan arbetsgivaren bara erbjuda jobb på den egna arbetsplatsen: Volvo i Torslanda kan till exempel inte erbjuda jobb på Volvo Flygmotor i Trollhättan och säga att ”tar du inte jobbet så får du sparken”. MTR:s koncept och förslag bygger på att om man tackar nej till ett jobb de vill att man ska ta någonstans inom MTR-koncernen, så blir man arbetslös. Och det har förbundsledningen gått med på, konstaterar Rainer Andersson.

– Vi kan inte dra något ärende till Arbetsdomstolen (AD), det kan ju en lokal klubb inte göra, men vi kommer att stötta kollegor som hamnar där; vi kommer att använda våra pengar till det. När vi meddelade det till förbundsledningen så skrek förbundsordföranden (Gabriella Lavecchia, också medlem i socialdemokraternas partistyrelse) att ”det får ni inte göra”. Jag svarade bara att ”det är våra pengar”. De vill nog inte ha ett enda av de här ärendena testade i AD.