Hoppa till huvudinnehåll

Stor brist på lokförare: ”Alla utom politikerna och MTR förstår det orimliga”

Bristen på lokförare är enorm i Stockholm. En brist som trafikbolaget MTR inte ens försöker avhjälpa. ”Tycker man att det fungerar dåligt nu… vänta bara hur det blir längre fram”, säger lokföraren Klara Pettersson.

MTR säger att det saknas 60 förare men i själva verket saknas det 120 förare för att trafiken ska kunna gå normalt, säger lokföraren Klara Pettersson.
Janne Bengtsson

Av 17.148 pendeltågsavgångar som skulle gått i mars 2023 gick 7.526 avgångar, eller 44 procent, inte som planerat. Ett bottenrekord för pendeltågstrafiken.

Siffrorna för april kommer att se lika illa ut. Lokföraren Klara Pettersson är en av dem som genomskådat MTR:s utfästelser och bolagets sätt att spara pengar och öka vinsten på personalens och resenärernas bekostnad.

– MTR lovar att ”snart ska trafiken vara normal igen, snart, nästa vecka kanske…”. Men det saknas dubbelt så många förare som MTR säger att de behöver; de säger att det saknas 60 förare men i själva verket saknas det 120 förare för att trafiken ska kunna gå normalt. De pratar om alla utbildningar som är på gång… men de första nyutbildade förarna kommer ut tidigast på senhösten, och det är 30 nyutexaminerade förare. Och innan hösten har ju många av oss hunnit sluta, säger Klara Pettersson när Proletären träffar henne bland de strejkande på Centralplan i Stockholm.

– Tycker man att det fungerar dåligt nu… vänta bara hur det blir längre fram. Det här är bara början. MTR har fattat väldigt många destruktiva beslut väldigt många gånger och gjort sig av med mycket kompetens, säger Klara Pettersson.

Allt givetvis en konsekvens av kraven på ensambemanning på tågen, utan den säkerhet för lokförare och resenärer som utbildade tågvärdar ger. Tågvärdar som nu ska ersättas av kameror.

Tågvärden Eva, som Proletären träffar på pendeltågshuben djupt under Centralstationen i Stockholm, ställer sig helhjärtat bakom strejken.

– Det gör alla vi som arbetar som tågvärdar. Det är ju våra jobb det handlar om. Alla människor utom politikerna och MTR förstår att det inte är rimligt att en person ska vara ensam ansvarig om det händer något på eller med ett 200 meter långt tåg med kanske 1.800 människor ombord. MTR bär sig svinaktigt åt nu och har gjort det länge. Det är bara att hoppas att det inte är försent. Den här strejken borde ha kommit tidigare, säger Eva.

De strejkande tågförarna uppmanar till att stödja Förbundet Arbetarsolidaritets insamling till strejkkassan genom att swisha till 123 699 29 52 eller betala till Bankgiro 418-6482. Märk betalningen med ”tågvärd”. Läs mer här.