Hoppa till huvudinnehåll

Anställda kräver tunnelbanetrafik i offentlig regi

Arbetarna inom tunnelbanan i Stockholm kommer att noga följa utvecklingen fram emot att Connecting Stockholm, ägt av brittiska Go-Ahead Group, tar över trafiken från MTR i maj 2025.

Tunnelbaneanställda protesterar mot avregleringen av tunnelbanetrafiken utanför SL:s högkvarter i höstas. Jannis Konstantis längst t v.
Achim Rödner/Proletären

Från och med maj 2025 och elva år framåt, ska T-banetrafiken i Stockholm skötas av ett bolag ägt av brittiska skandalbolaget Go-Ahead Group. I Storbritannien är bolaget förknippat med misskötsel av tågtrafiken och med flera skandaler, bland annat en omfattande bedrägerihärva och skattefusk.

Arbetarna i T-banan, organiserade i stridbara klubben 111, anser att det hade varit bättre om regionen tagit över driften av T-banan i egen regi.

– Vi anser att det bästa för alla hade varit att tunnelbanan drivs i offentlig regi, av Region Stockholm. Alla företag som ”vinner” en upphandling gör det för att tjäna pengar, konstaterar klubbens ordförande Jannis Konstantis.

– Vi gillar inte det här med upphandling. Vi tycker inte att privata bolag ska komma in i det här, så vi är på vår vakt nu. När kapitalet kommer in, då är ingenting bra. Oavsett om det är ett brittiskt, franskt eller kinesiskt företag så är de ute efter pengar. Då är det på personalens och skattebetalarnas bekostnad, säger Jannis Konstantis.

Klubb 111 kommer att fortsätta kämpa för en kollektivtrafik i egen regional regi. Inom kort, efter en sannolik överklagan av beslutet att ge Go-Ahead Group trafikverksamheten i T-banan, inleds förhandlingar med Connecting Stockholm (CS) om arbetarnas kollektivavtal. CS kommer enligt avtalet att ta över all verksamhet inom T-banan: trafik, kundservice, lokalvård, klottersanering och underhåll. I förhandlingarna kommer klubben att försöka förbättra avtalen.

– Vi ska träffa bolaget inom kort. Vi har träffat alla (i upphandlingen) och gjort klart vad vi tycker om hur det ska vara med arbetsmiljö, löner, tjänster, bemanning, relationen till facket… allt. Alla lovar guld och gröna skogar. I slutändan, om vi tycker att de inte motsvarar de krav vi har, då kommer vi inte att rekommendera våra medlemmar att gå över. Då har de ingen personal när de ska ta över trafiken.