MTR presenterar falska siffror
När Stockholms trafiknämnd inom kort ska diskutera pendeltågshaveriet, gör de det på ett underlag som tågbolaget MTR tillhandahållit. Men siffrorna från MTR är falska.
Tågbolaget MTR ljuger ledamöterna i Stockholms trafiknämnd rakt upp i ansiktet: det underlag MTR presenterat om utbildningen av nya lokförare till pendeltågstrafiken är falskt. För att lösa problemen inom pendeltågstrafiken lovar MTR 80 nya lokförare till årsskiftet. Det riktiga antalet totalt från den 25 september och till årsskiftet är 38. Och det förutsätter att alla som gör lokförarprovet blir godkända och att de stannar kvar inom MTR och inte hoppar av till andra mer säkra jobb.
Det är i ett internt dokument, som Proletären tagit del av, som MTR detaljerat återger antalet utexaminerade lokförare mellan den 25 september i år och den 1 april 2024. Siffrorna kommer inte ens i närheten av 80 förare till nyår. För hela perioden ovan, alltså runt sex månader, kommer om alla klarar utbildningen och blir kvar inom MTR samtidigt som inga redan anställda lokförare slutar, bara 70 förare tillföras pendeltågstrafiken. För perioden från och med idag (10 oktober) fram till årsskiftet är siffran bara 30.
Något som inte kommer att lösa den katastrofala situationen inom pendeltågstrafiken i Stockholm: runt 900.000 människor reser med kollektivtrafiken i Stockholm varje dag.
Det är tjänstemännen i trafikförvaltningen som skickat MTR:s falska siffror vidare till politikerna i trafiknämnden. Proletären har tidigare rapporterat om de täta banden mellan trafikförvaltningen och MTR. Chef för förvaltningen är David Lagneholm som tidigare under sju år var en hög chef på MTR. Erik Norling, chef för trafikavdelningen inom förvaltningen i Region Stockholm, arbetade för MTR i drygt fem år, fram till oktober 2021.
Den 24 oktober ska politikerna i trafiknämnden behandla de siffror MTR skickat genom trafikförvaltningen. Ordförande i nämnden är Anton Fendert (MP) med Jens Sjöström (S) som förste vice ordförande och Kristofer Tamsons (M) som andre vice ordförande. En trio som tidigare konsekvent ställt upp på MTR:s sida mot både lokförare, de nu sparkade tågvärdarna och resenärerna.