Hoppa till huvudinnehåll

Kommentar: Stockholms stad lägger sig platt för elsparkcyklarna

Stockholms stad har lagt sig platt för de bolag som hyr ut elsparkcyklar. Kommunen får ingenting när bolagen tjänar miljoner.

Elsparkcyklar ligger och skräpar. Här i centrala Stockholm.
Janne Bengtsson

Det var Stockholms miljöpartistiska trafikborgarråd Daniel Hellén som tog initiativet till att fylla staden med elsparkcyklar.

För majoriteten av stockholmarna, gamla, handikappade och blinda, är sparkcyklarna ett otyg i en stad som lagt sig platt för elsparkcykelbolagen – som sätter ut nya cyklar när de vill, utan att kommunen har något att säga till om.

Och när Daniel Helldén med jämna mellanrum öppnar munnen och talar om förbud eller begränsningar, stupar åtgärderna oftast på någon form av tekniska eller juridiska hinder.

Ordningslagen ger staden möjlighet att kräva tillstånd för uppställning av elsparkcyklar för uthyrning på allmän plats. Men rapporten Elsparkcyklar i Stockholm från Research Institutes of Sweden (RISE), konstaterar att ”Stockholms stads representant är tveksam till hur stor påverkan det skulle kunna ha” och att i Stockholm ”finns ingen reglering för uthyrning av cyklar eller sparkcyklar, så som det finns i en del andra länder och städer […] som Köpenhamn, Madrid och San Francisco”.

Daniel Helldén

Kommunallagen säger att kommuner inte får gynna enskilda näringsidkare, men den lagen verkar inte gälla i Stockholm. Till och med Stockholms vanligtvis så sömniga socialdemokrater har vaknat: S anser att det är helt oacceptabelt att ”dessa mångmiljonföretag ska kunna generera vinst utan att betala en enda krona till staden […] pengar vi skulle kunna använda till äldreomsorg eller skolan”.

I juni lade Transportstyrelsen ett förslag om upphandling av hyrsystem som ett sätt för kommunerna att få kontroll över trafiken med elsparkcyklar i städerna. Daniel Helldén gjorde tummen ner direkt.

Tidigare under våren behandlade Stockholms stad ett förslag om att tvinga elsparkcykelbolagen att betala en avgift på 1.400 kronor för varje utsatt fordon. Beslutet skulle gälla från den 1 juli. Men inget hände. Enligt Daniel Helldén på grund av en juridisk miss.

Ytterligare förslag har skjutits på framtiden. Nu hyllar Helldén ett förslag där staden i samarbete med bolagen Voi och Tier ställer ut 100 parkeringsställ för tio cyklar vardera. Totalt 1.000 elsparkcyklar i en flotta på över 22.000. För att få plats med P-ställen tar staden bilparkeringar i anspråk.

Kommunen har också infört parkeringsförbud på några centrala platser, bland annat Odenplan, Sergels Torg, Gamla Stan och Rålambshovsparken. Ett förbud som elsparkcyklisterna skiter högaktningsfullt i.

Medan kommunen tiger still.

Anhängare av konspirationsteorier skulle kunna få för sig att Daniel Helldén och Miljöpartiet i själva verket agerar som ombud för de profitsökande bolagen.

Och kanske börjar stockholmarna förstå. Under förra mandatperioden var Mp, med 14,32 procent av rösterna i valet 2014, en del av den styrande koalitionen med S, V, och Fi. 2018 rasade MP till 8,33 procent. Mot en cykelbanesatsning för miljarder bytte partiet sida, och Helldén och MP backar nu helhjärtat upp borgarnas privatiseringspolitik i Stockholm. I opinionsundersökningar inför nästa val tappar MP ytterligare ett par procent.

Enligt Daniel Helldén anser Miljöpartiet att elsparkcyklarna är ”flera tusen för många”. I verkligheten lägger han sig platt för bolagen. Den moderatledda koalitionen med C, L, KD och MP låter också Helldén sköta trafikpolitiken utan inblandning.

Sverigedemokraterna tycker att staden slarvat bort möjligheterna att reglera elsparkcyklarna, Socialdemokraterna tycker att MP och M ”är passiva” medan Vänsterpartiet egentligen inte har något emot elsparkcyklarna, men ändå är öppna för totalförbud. V anser att ”det är helt orimligt att privata bolag bara kan ösa ut tusentals fordon på allmän plats utan att behöva ta ansvar för hur de används. Helst en ordentlig uppstyrning av verksamheten men hellre förbud än dagens kaos”.

KAOSET

Foto: Tiktok.com/fatmirseremeti
Fatmir Seremeti

Elsparkcyklar som slängs mitt på trottoaren är också en fara för folk med nedsatt syn. Blinde Fatmir Seremeti gjorde en Tiktokvideo på temat som fått stor spridning.

Instagram / Rena Mälaren
Rena Mälaren fiskar upp elsparkcyklar som slängts i vattnet.

Men elsparkcyklar slängs inte bara på gatan – utan även i vattnet. Miljöorganisationen Rena Mälaren har fiskat upp över 7 ton elsparkcyklar i och kring Stockholm. 

Montage: Proletären
Köpenhamn tog tag i saken.

Diskussionen om elsparkcyklarnas framtid förs i hela Europa. Staden som gått längst med att råda bot på problemet är Köpenhamn. I de centrala delarna av staden är det numer förbjudet att parkera elsparkcyklar på kommunal mark, vilket gjort att uthyrarna i princip har lämnat staden.